El Consell Comarcal treballa activament per fer els seus serveis públics més accessibles per a tothom. Des de l’any 2021, s’han dut a terme diverses accions formatives i de millora per garantir una atenció de qualitat, respectuosa i accessible a tota la ciutadania.
En el marc d’aquest compromís, s’han realitzat tres formacions adreçades a tècnics i tècniques del Consell Comarcal, així com als dels 31 ajuntaments de la comarca. Aquestes formacions han tingut com a objectiu principal proporcionar coneixements sobre les diferents tipologies de diversitat funcional i oferir pautes i eines per a una atenció adequada.
Els continguts de les formacions han abordat temes com l’accessibilitat universal, les necessitats específiques de diferents col·lectius, la detecció de dificultats en l’ús de serveis públics i tecnologies, la identificació de capacitats dels usuaris amb discapacitat, i l’ús de productes de suport.
A més de la formació, s’ha detectat la necessitat de millorar l’accessibilitat en l’atenció ciutadana. Per abordar aquesta qüestió, es van fer una visites presencials amb un equip de validadors, formats per persones amb diversitat i professionals de les entitats i el Consell Comarcal. Aquest 2025 s’ha fet el retorn d’aquests informes a cada ens, l’equip tècnic i polítics de cada ajuntament han rebut els validadors i professionals i han valorat conjuntament les principals barreres i quines són les mesures necessàries per treure-les o reduir-les. També s’ha dut a terme una formació específica en lectura fàcil adaptada als tràmits de les Oficines d’Atenció Ciutadana (OACs). Aquest treball es fa en col·laboració amb entitats del territori com VIAR, l’Associació Discapacitat Visual Catalunya i la Fundació la Llar.
Paral·lelament, s’ha ofert formació en accessibilitat als serveis tècnics, amb l’objectiu d’aplicar la normativa d’accessibilitat des de les diferents administracions de la comarca.
Actualment ja s’està treballant en les properes edicions. Es preveu continuar formant diferents serveis d’atenció a la ciutadania, serveis tècnics i es valora també arribar a altres àrees com comunicació o serveis informàtics.